tirsdag 26. mai 2015

Bordingskurs på SHV UKSN ,ved Haakonsvern i Bergen!

Hei igjen!

Som overskriften tilsier så er det nok ett militært innlegg. Jeg har vært på kurs i Bergen, fra mandag 18. mai til fredag 22. Sånn kort fortalt gikk dette kurset ut på å bli godkjent som visitasjon offiser, og for de av dere som lurer, nei det har ingentting med type visitsasjon som det securitas (på flyplasser ) , og politiet driver med.  Dette går ut på visitasjon og kontroll av ikke militære fremmede fartøyer i norsk farvann. Veldig enkelt fortalt så går det ut på følgende fag:

Bordingskonseptet

Anløpsforskriftene

Operasjonsplanlegging

Egen sikkerhet

Kontroll av skipspapirer , mannskap og last

Eksaminasjon ( Kontroll over Sambandet)

Bevissikring og rapporter

Praktisk øving.

Vi var 14. stk på dette kurset, alle hadde vi forskjellig sivil bakgrunn, men felles for oss alle var vi enten har vært / var tilknyttet forsvaet. Mange av oss har vært / tidligere befal, og mange hadde også utenlands operasjoner bak seg.  Dagene var lange og intensive, det var mye som skulle pugges og kunnes, mye teori som man forstår, men også en del praktiske øvelser. En av de var feks, å entre en leider riktig, også skulle vi klatre opp skutesiden, før vi skulle klartre ned igjen, og hoppe fra ett av de øverste trinnene, for så og svømme  bort til redningsflåten som lå  i vannet, selv om nordsjødrakten så ut som ett svært telt på undertegnede, og jeg så ut som ett romvesen, (manglet bare antenner på hodet), så greide jeg faktsik å svømme bort til redningsflåten og dra meg ombord. Jeg klarte til og med å la vær og bli gjennomvåt denne gangen.

Andre ting vi fikk prøve var feks da vi ble fraktet ut med Rib (liten båt), og måtte entr Kystvakt Skipet Senja, fra leider, det var 9. meter rett opp, men det gikk jammen bra det også =). Her fikk vi en omvisning ombord, og en grundig innføring i hvordan kystvakten gjennomfører sine inspeksjoner / visitasjoner. Legg merke til at jeg bruker disse to begrepene, de har litt med hverandre å gjøre, men er litt forskjellig likevel. ( Bare for å gjøre det litt forvirrende)

Ellers lærte vi en del om hvordan vi skulle innhente informasjon om ett fartøy, sånn at vi kunne danne oss ett godt bilde og sitte på mest mulig informasjon om akkurat dette fartøyet, før vi drog ned til havnen for å gjennomføre visitasjonen. Dette brukte vi 2. dager på , med praksis, jeg vil nok si at gruppe 2 (altså min gruppe), ble svært så drevne på torsdagen i hvertfall. Vi var akkurat kommet frem til hvor vårt fartøy lå, men vi rakk akkurat å se at de kastet loss, lenge før den oppsatte seilingsplanen deres, så vi hadde ikke noe annet å gjøre enn å innse at denne båten var tapt for oss. I stedenfor å måtte dra tilbake til Haakonsvern, for å finne nytt målfartøy, så hev guttene seg rundt, fant fram mobilene og fikk sjekket marine traffic, for å se om det var andre fartøyer i nærheten, og det var det jammen, mens vi var på tur bort neste mål, så kontakt jeg COSS, og fikk all informasjon om det nye målet vårt, og alle mann var oppdatert om dette, før vi faktisk parkerte på neste havn. Godt jobba gruppe 2 =)

Fredagen kl 0800... EXAMEN ....  vi hadde pugget og lest i to døgn før, så nå skulle vi virkelig settes på prøve. Presis kl 0900, kom Orlogskaptein Jakobsen inn, også kjørte vi D-brief, og snakket om alt som var bra på kurset, og hva som kunne gjøres bedre til neste kurs igjen, og før vi fikk vite resultatet så sa han at dette ser veldig bra ut. Samtlige har bestått!!!! Så var det høytidlig utdeling av kursbevis til alle sammen!! =) og 5. dager i Bergen var plutselig over!

Det var noen timer til transporten til Flesland skulle gå, så i mellomtiden så pratet Lt. Kvisivk med Distrikt Hv -11, der fikk vi vite at jeg blant annet hadde blitt forfremmet til Konstabel ( korporal i hæren),  siden kurset i Bergen var blitt bestått, og at de ville ha meg grunnkurs lederskaps kurs, så fort som mulig, og det gikk fortere enn jeg trodde, jeg pakker igjen bagen og tar på meg uniformen allerede den 20, august i år, og setter kurs for Værnes, for 7. dager på befalskurs. Består jeg der så kan jeg altså titulere meg selv som Kvartermester Gridsvåg ....:) ( Det er det samme som sersjant i hæren ).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar