søndag 8. mars 2015

Plutselig en dag.....lå det ett lite brev i fra Lotto, nei ikke lotto fra Hamar, men Forsvarets personell - og vernepliktssenter i postkassen fra Hamar

Jeg kome hjem fra jobb og ante fred og ingen fare, og etter å ha gjennomgått dagens post, som stort sett bare består av regninger, så oppdaget jeg at det siste brevet, nederst i postkassen min , var deffinitivt INGEN regning, neida, det stod forsvaret på det, og jeg lurte på hva er nå dette , men jeg hadde mine mistanker, så etter å ha parkert bilen, forsvarlig, og kommet meg inn,
Forsvaret kaller


la jeg brevet på bordet og så lenge på det før jeg åpnet det. Jeg hadde en mistanke om hva det inneholdt, men 100 % sikker var jeg jo ikke.  Så med skjelvende fingre, åpnet jeg det og ganske riktig, på den lille svarslippen som fulgte med , så bekreftet jeg altså at jeg nok engang var kallt inn for å ikle meg kongens klær. Vel, helt greit for meg, tenkte jeg, fyllte ut svardelen med de nødvendige data, og satte på frimerke og sendte den avgårde, da var nedtellingen for innrykket igang. 4 til 5 September 2014 skulle jeg altså møte på Setnesmoen Militær leir for å bli soldat igjen. Skremmende - javel - , men samtidig helt greit, jeg hadde jo prøvd dette før.  Så nå ble det iverksatt uttalige diskusjoner med befal jeg kjenner , og som fremdeles er aktiv i Hv. Jeg nevner ingen navn, da dere vet selv hvem dere er. Jeg liker å gjøre grundige undersøkelser før jeg hiver meg med på noe som er nytt og litt ukjent. Så jeg har fått mange gode tips på veien, i forhold til innrykk, mulighere for avansement osv osv.


Torsdag 4. September stod jeg altså , litt små nervøs utenfor Setnesmoen sine porter , totalt usikker på hva dagen ville bringe. Steg en var uansett å melde seg i vakta, med innkalling i den ene hånden og den sivile sekken i den andre. Etter å ha meldt meg, fikk jeg vite at jeg skulle ikke ha grønn uniform, men jeg var blitt plassert i SHV STABSTROPP, og jeg ble hevist videre til brakke 2, hvor staben skulle samles, etterhvert. Etter at den værste spenningen var over, og vi hadde fått hilst på hverandre, og vi hadde blitt kjent med Løytnant Trana (troppsjef), var det gjennomgang av diverse rettigheter, både av økonomisk art og annet nyttig info. Deretter bar det rett til depoet for utlevering av utstyr, dette var velkjent, selv om noe av utstyret var nytt og ukjent for min del. Jeg har feks aldri vært borti stridsvesten før, så måtte ha litt hjelp til å få den montert og tilpasset, men det ble da rett så bra tilslutt. Vi hadde mønstring utenfor depoet , og jeg må si jeg følte meg litt liten når den ene etter den andre plasserte gulldistinksjoner på skuldrene, IIK.. troppen min bestod faktisk av løytnanter, fenriker en kvartermester , en mening og en visekonstabel ( visekorporal i hæren).  Desverre hadde ikke depoet mine distinksjoner inne, men troppsjefen min løp inn og fikk satt i gang bestilling av disse, så jeg fikk bruke mine gamle distinksjoner inntil videre.


                                                      

Liker ikke helt den nye distinksjonen(anker og vinkel)


Resten av den dagen gikk med til informasjon om hva Hv / SHV driver med, hva som vektlegges i Hv, osv osv. Siden jeg skal tjenestegjøre i SHV så var det jo denne informasjonen som var mest reel for oss i 12. som var fordelt dit. Vi fikk blant annet vite at SHV har ligget nede lenge, og at vi skal være med på å forme  fremtidens SHV, så avdelingene vi etterhvert skulle bli fordelt til, ikke var helt operative og ikke like strømlinjeformet som de avdelingene i  grøn allerde er og var. Det kan jo bli utfordrende og spennede å delta på i tiden fremover. 

Etter lunchen, var det oppstilling med våpen, for transport til Skytebanen. Her fikk vi skyte inn Mp5n , meget intressant, jeg likte Mp5, myye bedre enn  Ag3n i hvertfall, koselig å være på skytebanen igjen, litt rusten i teknikken, men artig lell. :-) Det smakte godt med middag etterpå, også var det rett i pusserommet , ett par timer for å få våpnet blankt og fint igjen.
  På kvelden hadde vi fri, og  etter at vi hadde skiftet til sivilt, ble det til at en del av oss drog ned til Åndalsnes Sentrum og hadde sosialt samvær med pizza og en hyggelig prat.

Dagen etter var det frokost i messa, oppstilling, også mere informasjon og undervisning, før vi skulle ut og se noen demoer av TIM. Det er en forkortelse som står for Trening I Maktandvendelse , kort fortalt så går det ut  på bruk av makt i nærstrid, søk og event pågripelse, uten bruk av våpen. Meget intressant demonstrasjon .

Rundt kl 1300 var tid for utvask av rommene også dim. oppstilling, før vi igjen kunne vende tilbake det sivile livet utenfor leiren.

Konklusjonen er i hvertfall: Jeg trives fremdeles godt i uniform, og gleder meg til øvelse i April 2015. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar