mandag 9. mars 2015

Team FG blir født (Oppkjøring April 2014), skryt og en heftig snuoperasjon

Det var en mørk og stormfull aften... Nei, det var det aldeles ikke, det var jo tross alt en litt sen dag den 26. Mars at Rita fikk en snapp som fortalte at du var på Mørkekjørings kurs. Litt strengt tittet du på meg gjennom skjermen og sa : " Å jaså, er det Rita som har sladret no da " , hvor jeg svarte at " vi kjørelærere får med oss sånt vet du, så jeg ønsket deg bare lykke til på veien mot lappen

Litt senere tok jeg,  sjenert som jeg er,  kontakt med miss. Farstad på Fb - chatten , og fikk høre hvor langt hun var kommet i sin oppkjøring. Etter litt fram og tilbake fikk jeg vite at fra en gitt dato til oppkjøringsdagen var det akkurat 3, uker. Gjett om vi fikk det travelt med å komme i gang, vi avtalte noen spillergler, og grunnlaget for  "Jeg har en plan", ble lagt. Team FG var født, selv om vi ikke visste  det akkurat da.

Du gav meg tillit, og jeg fikk komme hjem til deg en ettermiddag, der du orienterte meg om hvor langt du var kommet, hva du hadde vært igjennom, og hva du måtte trene mere på.  Etter en grundig gjennomgang kom vi fram til at det var bykjøring, vikeplikt og rundkjøring som var din "greie". Du sa at dette var småfeil, jeg sa at det kalles for uerfarenhet, og du var enig.

Etter den første gjennomkjøringen din, den kvelden, syntes du at du hadde gjort det meget dårlig. Jeg derimot syntes du hadde gjort det opp til 90% bra, de siste 10% var rett og slett fordi du hadde ny instruktør  og ukjent bil.  Jeg vet ikke hvor mange timer vi brukte hver gang vi var ute (mulig det står i kjøreloggen min) , men det var uttalige mange timer, som sakte men sikkert ble til netter. Vi drillet rundkjøring opp og ned og i mente, tilslutt så innførte vi 5r systemet. 1. poeng for hver riktig ting du gjorde, maks 5. oppnåelige  poeng, du greide det tilslutt. Kanskje det var derfor jeg gav deg tilnavnet 5'rn Farstad? :)

I tilegg til vikeplikt, plassering, rundkjøing, speil, tegn , signal osv,  og når du etterhvert fikk troa på deg selv, at dette greier du, da kom resten nesten av seg selv. Den første seieren din var vi trente å rygge oss på plass (en oppgave vi hadde fått av Yvonne), stolt som bare det tok du snap og sendte til henne. Du fikk noen runder med ryggetrening, og tilslutt sa, jeg nå går jeg ut av bilen og ser på at du greier det, og det gjorde du jammen. (Jeg husker du traff venninda de på gamle biltema, og du bermeket dobbelparkeringen hennes hehe)

Så lenge du kjørte med meg , så var du rolig og avslappet, du tok instruksene veldig bra, og var heller ikke redd for å gjør en feil, du visste at da ville vi prøve å rette den opp med engang, og drille til feilen ikke var noen feil lengre. Av ukjente grunner  ble du litt mere nervøs når du var i skolebilen, du følte deg ikke helt vel, mulig du følte deg litt mere presset og litt mere nervøs? Jeg vet ikke.

Så kom nedturen... Du hadde hatt prøveoppkjøring, på arket stod det 14. punkter som ikke var bra nok. Jeg greide tilslutt og overtale deg, til at har du først ramlet av hesten, så må du oppå igjen. 7-8 timer brukte vi på drille den ettermiddagen /kvelden og senere natten, for du visste at Yvonne ville prøve deg i alt dette, allerede dagen etter. Jeg hadde fått den æren om å bli med dere ut på kjøretimen, den påfølgende dagen, som observatør i baksetet. Utstyrt med det berømte notatheftet mitt, og en litt små nervøs Monika, møtte vi Yvonne på avtalt plass. Turen gikk til Molde og omegn, og for hver rundkjøring vi passerte inne i Molde, holdt jeg diskre opp x-antall fingre i speilet ditt, slik a du faktisk fikk med deg hvor mange poeng du fikk, også avsluttet vi turen i Elnesvågen. Jeg husker en ting som Yvonne sa, "hadde dette vært en oppkjøring, hadde sensor skrevet bestått, det skjemaet fra i går, kan du bare glemme". Vi fikk skryt av Yvonne, og selvtilliten til både deg og meg steg flere hakk. High - Five!

Resten av oppkjøringa de gikk som en lek. På de tre ukene vi trente i lag, utviklet du deg ENORMT, fra å nesten ligge på bunn til på komme på topp. Jeg husker jeg møtte dere den 15. April på biltilsynet, du fikk de siste instrukser fra Yvonne, også var det bare å sette i gang. Jeg og Yvonne så deg vel avgårde med sensor, jobben var så og si gjort, det var bare eksamen igjen. Både jeg og Yvonne hadde en god følelse for dagen, selv om du sikkert ikke hadde det, det er ganske normalt.

Senere på kvelden fikk jeg den endelige bekfreftelsen på at lappen var i boks, jobben var gjort og du var stolt som ei høne? ;). , også gikk det kort tid, og vips så stod din første bil foran garasjen.

Og det var her vi fant ut at Team Fg virkelig var født, i etterkant har vi jo sett at når vi slår oss i lag, ja da får vi til det meste. (Nevner bare lyspære skift, både foran og bak , dekkskifte osv.)

Monika, tusen takk for at du gav meg tillit, det ble en vinn - vinn situasjon, du lærte om det lille jeg kan om traffiken, og jeg ble oppdatert på hvordan kjørelærerne jobber med elev . Kort sagt , du lærte meg og jeg lærte av deg! :)

Som elev var du og er du dyktig, du lærte fort, jeg ønsker deg lykke til med mange maaaange mil i hjulene. =)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar